Frågor & Svar

Här undertill ska vi försöka svara på de vanligt förekommande frågorna vi stöter på.
Har ni frågor som inte finns med här får ni mer än gärna kontakta oss så vi kan hjälpa er.

Behöver ni komma i kontakt med oss så kan ni ringa eller skicka oss ett mail.

Klicka gärna på länkarna till höger för att läsa ett hjälpavsnitt.

Detta avsnitt på vår hemsida är statiskt och uppdateras allt eftersom.

 

F: Vilket filformat kan jag skicka?

S: Vi tar emot alla filformat vilka kan vara bearbetade i de flesta mjukvaror som finns t.ex. i Adobe PhotoShop, Illustrator mfl.

Dock kräver viss tryckmedia att man har all text i banor (konturer) och detta kallas för vektorgrafik, eller att loggan är "vektoriserad".

Detta för att vi ska kunna separera logo i färger (plocka ut en och en färg separat) och göra repro (film).
Repro ska vi sen använda till schablon eller klichée -framställning beroende på uppdrag.

När det handlar om Digitaltryck kan vi ta emot format som t.ex. .PNG, .TIFF, .JPEG, .GIF mfl.
Dock måste filen vara av högupplöst och ej understiga 150ppi (pixels per inch).
För bilder vilka ska vara på produkter som är större t.ex. skyltar, glas, ställ m.m. bör filen vara 300ppi.

Vi kan mot en mindre avgift ordna er logo och anpassa denna för tryck om ni inte har möjlighet själv.

Vi försöker så gott det går att utan kostnad ordna inskickade filer och anpassa dom för tryck, men då det krävs kan vi bistå med hjälp.

Vår fasta ateljékostnad är 195kr per påbörjad 15 minuters period (1 timme för ca 750kr exkl. moms).

 

F: Vad är skillnaden mellan Schablon och Klichée?

S: Skillnaden är att Schablon är precis som det låter, en "stencil" för tryck med screentryck.

  • Schablon används till både plan, rund samt textil -screentryck och för t.ex. transfers.

  • Klichée är benämningen på den etsade stålbandsplåten vilken logotypen finns på vid t.ex. tampotryck.

Motsvarigheten för Digitaltryck är startkostnad, vilken innefattar programmering och editering samt fixtur/jigg -byggen.

 

F: Tryckstorlek på produkt.
S: Vi försöker alltid att se till att i de fall då tryckstorlek ej angivits anpassa så att det funkar i tryck på produkten.
Det betyder inte alltid att trycket kan placeras på den plats där den först var tänkt eller även så litet som det sagts.
Vi använder vår kompetens när det gäller tryck och produktkunskap att förädla på bästa möjliga sätt.

 

Då tryckstorlek angivits står detta alltid i ert korrektur vilket även visar på placering.
Om det inte är möjligt att placera trycket på önskad plats på produkt ändrar vi utifrån hur vi kan trycka och märka på yta/produkt.
Har ni frågor kring detta så kontakta oss gärna, så hittar vi en lösning. Vi kan även ta dialog med er kund då det behövs i tekniska fall.

F: Tryckplacering på produkt:

S: Vi ämnar alltid att märka på den placering som våra kunder väljer, dock kan det av rent tekniska skäl ibland ej vara möjligt.

I dessa fall väljer vi antingen att via korrektur anpassa placeringen eller anpassa tryckstorlek på trycket.

Märkytor kan se ut som tryckvänliga men då dessa ska i maskiner och igenom hantering kan det vara omöjligt. Även vidhäftning kan variera.

F: "Orange", "Brandgul" eller "PMS 021 C"?

S: PMS 021 C, och därav användandet av en fast färgskala vilken även är EU-norm som benämning i tryckeri/märkning.

Alla uppfattar vi färgnyanser olika och t.ex. monitorer och andra skärmar visar inte samma, även om dessa är kalibrerade.

Vi som tryckare blandar även färgnyanser då dessa tar slut eller behövs och då använder vi recept för att alltid få samma resultat.
En "Orange" eller "Brandgul" kan uppfattas som brun eller ibland aprikos av somliga, inte minst möter vi detta då man gärna benämner "Himmelblått" som en färg eller "Marinblått". Dessa båda beror ju på blandrecept och från himmel till produkt.
Därför använder vi PANTONE® färgblandningssystem för att alltid garantera att vi trycker rätt färgnyans. (www.pantone.com).

Här nedan ett exempel på "Orange" eller "Brandgul" benämningar:

 
 
 
 
 

F: U eller C -skala?

S: Vi använder oss av C -skalan av den anledningen av att U -skalan -Uncoated (Obehandlad) avser en yta som är matt.
Då produkter vi märker på är av plast, glas, metall osv. får märkningen en blankare karaktär och upplevs som "blank", dvs. Coated (Behandlad).

Även underlaget har betydelse och densitet är avgörande. T.ex. kan tryck på papper bli blankt eller matt beroende på färgtillverkare.

Vid osäkerhet vänligen begär provtryck!


Digitaltryck upplevs ofta som lite mattare än t.ex. screentryck och tampotryck, men då PMS omvandlas till CMYK vid tryck är det avgörande av vilken yta produkten har för att få ett så bra resultat som möjligt.

Därför väljer vi endast att märka på produkter som vi kan garantera återger färger korrekt.

Produktens färg (t.ex. silver eller svart) påverkar även det färdiga tryckresultatet och vid osäkerhet så kan ni alltid begära att få ett provtryck.
Är det på produkter som t.ex. pennor, isskrapor eller andra artiklar i lågprisklassen gör vi detta kostnadsfritt såklart.

F: Korrektur
S: Ett korrektur skapas alltid på en beställning. Detta är en garanti för oss båda att leveransen blir som kunden bestämt sig för,

I ert korrektur ska det finnas angivelser på produkt, tryckmått (i millimeter/mm.), tryckplacering, tryckfärg (PMS -nyans) och order/korrektur nummer vilket ni ska ange vid eventuell repeat order men även vid frågor kring er pågående order.

 

Korrektur är kostnadsfria (vid inte allt för många ändringar).
Därför behöver vi ett orderunderlag av er i vilket allt står klart och tydligt och står som grund för korrekturet vi ska skapa åt er.

Det är återförsäljaren som är ansvariga för att rätt underlag inkommer till tryckeriet via er order/beställning.

Behöver ni en skiss för att visa er kund ett förslag? Eller kanske er kund är tveksam till korrekturet?
Begär då ett Spekulations korrektur i vilket vi lägger fokus på design. Här kan er kund se hur ni menar och vara ett underlag för ett kommande korrektur kanske? Spekulations korrektur är även dessa helt kostnadsfria.

 

Det är återförsäljarens ansvar att se till att kunden godkänner sitt korrektur.

Vi har som service att vi efter 24 timmar skickar er en påminnelse (Reminder) på er pågående order och korrektur vilket ännu inte är godkänt.

Efter första remindern skickar vi ut ytterligare ett till (efter 48 timmar). Skulle även detta inte få korrekturet godkänt kommer pågående tryckorder att flyttas i tryckbokning och ev. leveranstid och/eller expressavtal utgår att gälla.


Tänk på att ett godkänt korrektur är bindande!
 

F: Är tryckfärgen miljövänlig?

S: Nej, inte direkt. Det finns ingen tryckerifärg så pass miljövänlig att den går att hälla ut direkt i avlopp eller natur.

Men våra färgleverantörer har blivit avsevärt duktigare och bättre på att tänka miljö och är idag nästan mer nitiska än tryckerierna.
För oss är detta positivt och för våra kunder är det en god nyhet. Dock återstår att få fabrikerna som tillverkar artiklarna att bli bättre.
Men även här har det tagits stora steg och idag erbjuds det produkter mycket miljövänligare än förr vilket kan vara att man har bytt ut ämnen i tillverkning eller i efterarbete. För oss innebär det att vi slipper handskas med cancerogena ämnen på daglig basis vilket har påverkat.

Allt är inte bra och kan bli mycket bättre såklart.

Men det är långt till att kunna erbjuda en produkt som är till 100% biologiskt nedbrytbar med märkning på. Det är många steg för varje produkt ut till slutkunden som ska påverkas och ändras, men vi är på god väg.
Läs gärna mer om
vår miljöpolicy här för mer info om hur vi försöker påverka i positiv riktning.

F: Logistik
S: När er order har producerats och packats ner skickas er order med företagspaket eller fritt med bud eller via ert egna avtal.
Vi behöver då så vi kan skriva ut ev. fraktsedlar för att få så jämn leverans som möjligt. Tänk på att kontrollera angiven adress på mottagare.

F: Expressleverans

S: Vi levererar normalt inom 5-10 dagar efter godkänt korrektur. Leveransdatum anges vid orderbekräftelsen (prel.).
Vid Expressleverans levereras beställningen inom 72 timmar (24 timmar vid Print On Demand).

En extra avgift tas ut vid expressleverans under 72 timmar. Vänligen kontakta oss för fast expresskostnad.

F: Tracking ID
S: Vi lämnar Tracking ID då detta är möjligt för att lättare kunna följa er försändelse.

F: Provtryck

S: Vid förfrågan lämnar vi utan extra kostnad bild på provtryck via SMS.

 
 
 

INFORMATION

FÖRETAGET

VARFÖR VÄLJA OSS?

Lång erfarenhet av tryckeriversamhet

Vi erbjuder kreativa lösningar på marknaden

Med oss har ni alltid gratis säljstöd & support

Som en av dom främsta inom profil att erbjuda Print on demand

Som tryckare vet vi vad som krävs för ett rent miljötänkande

Vi kan tryck och levererar endast kvalitet vi kan stå för

Vi utgår ifrån ett långt samarbete och raka rör

Prio Print Nordic AB arbetar endast mot återförsäljareleden. Läs mer här.

  • White Facebook Icon
  • White Google+ Icon

© 2016 Prio Print Nordic Profil & Reklamtryck AB. Alla rättigheter.

Klicka på ikon för kostnadsfri support via vår Skype: